دیدبان

قاتلی دیگر به نام "دکل های بی شناسنامه"

قاتلی دیگر به نام "دکل های بی شناسنامه"

به گزارش دیدبان، در حالی که 11 هزار دکل مخابراتی موجود در سطح شهر فاقد شناسنامه هستند و بر این اساس استاندارد آنها با ابهام های جدی مواجه است مشاور مدیرعامل اپراتور همراه اول به ارائه نتایج تیک پایان نامه دوره دکترا در صحن علنی شورای شهر می پردازد که در آن ادعا می کند امواج و تشعشعات مغناطیسی موجود در پایتخت از آستانه تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی پایین تر است. اما نتایج بررسی های سازمان های معتبر بین المللی، گزارش پزشکان از بروز بیماری های مرتبط با این موضوع و حقایق موجود این مطلب را تایید نمی کند.

رحمت الله حافظی رئیس کمیسین سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در اعتراض به انتشار این گزارش در صحن علنی شورا به افکارخبر می گوید: این گزارش به اصطلاح علمی دارای بایاس یا سوگیری است و در نتیجه از اساس فاقد اعتبار است. شورای اسلامی شهر تهران با ارائه وقت برای ارائه گزارش این موضوع هزینه پرداخت کرد. این در حالیست که در صورتی که وزارت ارتباطات یا اداره کل مخابرات یا هر بنگاه اقتصادی خارج از اپراتورهای تلفن همراه این تحقیق را انجام داده بود می توانستیم بگوییم این مطالعه فاقد سوگیری و قابل قبول است.در صورتی که گزارش را فاقد سوگیری نیز محسوب کنیم با بررسی نتایج به دست آمده از آن شاهد هستیم که بسیاری از نتایج علمی که دانشمندان سال ها برای تهیه آن وقت صرف کرده اند به بهای سود اقتصادی به سخره گرفته می شود.

در این گزارش عنوان شده است: بیشترین میزان انرژی الکترومغناطیسی از رادیو و تلویزیون آنالوگ پس از آن  ارتباطات سیار موبایل و سپس پخش  رادیو و تلویزیون دیجیتال و در نهایت مربوط به اینترنت بدون سیم است. تمامی این سیگنال ها یک پانصدم تا یک هزارم زیر آستانه ای هستند که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است.این سخنان در حالی بود که بسیاری از شواهد علمی بیانگر تاثیر امواج بر سلامت انسان است. به گونه ای که پاسخ به نگرانی های عمومی در مورد استفاده از این امواج روی سلامت انسان، در سال 1996 سازمان بهداشت جهانی (WHO) تلاش های تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد و در ماه مه 2011، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، چکیده ای از خطرات بهداشتی میدان های الکترومغناطیسی را منتشر کرد.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است که شواهد محدودی از خطرات امواج الکترومغناطیسی روی سلامت انسان وجود دارد که از میان آن ها می توان به افزایش خطر ابتلا به بیماری های گلیوما و نوروم آکوستیک (تومورهای سرطانی اعصاب و مغز) اشاره کرد.در نتیجه این سازمان امواج الکترومغناطیسی را در دسته امواج ˈاحتمالا سرطان زا ˈ (possibly carcinogenic) طبقه بندی کرده است.

با این وجود سید موسوی در پاسخ به این سوال که آیا شما تحقیقات علمی ای را بیانگر تاثیر سوء امواج بر سلامت انسان و آنچه پزشکان بر اساس شواهد و یافته های خود عنوان می کنند را رد می کنید، می گوید:  باید به آنچه که علمی  و دانش محسوب می شود اعتماد کرد ممکن است رسانه ها و مطالب اینترنتی مطالبی را در مورد تاثیر امواج بر بروز بیماری ها نوشته باشند اما موضوع پیچیده تر از این مسائل است. متاسفانه بسیاری از مطالبی که در این مورد در اینترنت درج می شود علمی نیستند.

وی ادامه می دهد: پزشکان نمی توانند در مورد تاثیر امواج بر بیماری ها اظهار نظر کنند اگر مطالعه علمی در مورد این نوع اثرگذاری وجود داشته باشد در قالب مقاله علمی باید منتشر می شد. مطالعه حاضر حاصل کار داوری شده چندین استاد دانشگاه است.این در حالی است که با یک جست و جوی ساده در اینترنت به شواهد علی به دست آمده توسط موسسات معتبر بین المللی و نه نتیجه یک پایان نامه دکترا دست می یابیم که یک نمونه از این تحقیقات درابتدای مطلب ذکر شد.

همچنین دکتر محمد علی محققی رییس مرکز تحقیقات سرطان نیز در این مورد می گوید: اصولا آنتن های تلفن همراه و دکل های مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکل های برق فشار قوی هر یک به نوبه خود اثرگذاری خفیف تا شدیدی بر روی افراد دارند. به طور نمونه در مورد دکل های برق فشار قوی طیف های مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدان های مغناطیسی ایجاد می کنند که افرادی که در حوزه این میدان ها قرار می گیرند تحت تاثیر آثار سوء این امواج واقع می شوند به گونه ای که تاثیر این امواج بر روی کودکان می تواند باعث بروز برخی از انواع سرطان ها شود. در افراد بالغ نیز موضوع در مواردی باعث بروز مخاطرات وبیماری ها در سیستم های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش می شود و در مواردی نیز باعث ایجاد سرطان خون در این افراد شده است.

وی در این رابطه ادامه می دهد: اکثر افراد تحت تاثیر این امواج قرار دارند که در مورد امواج پرفرکانس و حتی سایر امواج توصیه می کنیم که این دکل ها تا شعاع های معینی دور از مناطق مسکونی نصب شوند و چنانچه این آنتن ها یا دکل ها در مناطق مسکونی نصب شده اند حتما باید جابجا شوند چون زندگی طولانی مدت افراد خصوصا کودکان در مجاورت این دکل ها بسیار خطرناک است.

همچنین دکتر هوشنگ صابری متخصص مغز و اعصاب و رئیس مرکز ترمیم ضایعات نخاعی نیز در خصوص اثرگذاری امواج گوشی های تلفن همراه بر روی انسان می گوید: در این رابطه مقالات بسیاری به چاپ رسیده است که آنها را می توان به دو دسته تقسیم کرد. یک دسته بررسی هایی است که بر روی پایگاه های آنتن موبایل انجام شده است و بخش دیگر به اثرات گوشی تلفن همراه بر روی مصرف کنندگان برمی گردد؛ نتایج این بررسی ها نیز نشان داده است که استفاده های مکرر از تلفن همراه احتمال بروز تومورهای مغزی را به میزان 80 درصد افزایش می دهد.

شناسنامه دارد کردن دکل های پایتخت موضوعی است که سازمان محیط زیست، سازمان انرژی اتمی و نیز وزارت بهداشت باید در دستور کار خود قرار دهند. شاید با مشخص کردن این موضوع اپراتورهای تلفن همراه به بهانه مسئولیت اجتماعی تحقیقاتی از این دست را در حالی که جامعه بار بیماری های ناشی از این امواج را به دوش می کشد آن هم در صحن علنی شورای شهر ارائه ندهند.

 

منبع:افکارنیوز

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟